تأثیر کلام رهبری در بهبودی میان امت
( 3705)چونکه بسپارید دل را بیدغل |
|
این درمتان میکند چندین عمل |
( 3706)یک درمتان میشود چار المراد |
|
چار دشمن میشود یک ز اتحاد |
( 3707)گفت هر یکتان دهد جنگ و فراق |
|
گفت من آرد شما را اتفاق |
( 3708)پس شما خاموش باشید انصتوا |
|
تا زبانتان من شوم در گفتوگو |
( 3709)گر سخنتان مینماید یک نمط |
|
در اثر مایه نزاع است و سخط |
( 3710)گرمی عاریتی ندهد اثر |
|
گرمی خاصیتی دارد هنر |
( 3711)سرکه را گر گرم کردی ز آتش آن |
|
چون خوری سردی فزاید بیگمان |
( 3712)زآنکه آن گرمی اودهلیزی است |
|
طبع اصلش سردی است وتیزی است |
( 3713)ور بود یخبسته دوشاب ای پسر |
|
چون خوری گرمی فزاید در جگر |
دل را بیدغل بسپارید: یعنی با اعتقاد کامل به حرف من گوش دهید.
یک درمتان مىشود چار: چون آن صاحب سِرّ از حقیقت آگاه است و مىداند اختلاف آنان لفظى است و در معنى یک چیز را مىخواهند، پس با آن درم هر چار را خشنود خواهند کرد چنان که گویى چار درم داشتهاند و میان خود بخش کردهاند و هر یک چیزى را که دل خواه اوست خریده.
المُراد: فهو المطلوب، چنین باشد.
چار دشمن مىشود یک: اختلاف شما بر طرف مىشود و یک سخن مىشوید چرا که مقصودتان یکى است.
أنصتوا: یعنی خاموش باشید، نزاع نکنید. اشاره دارد به آیه شریفهْ 204 سوره اعراف: چون قرآن خوانده شود بشنوید وخاموش باشید .
یک نمط: یک گونه. (اگر همه خواهان یک چیز هستید، چون در تعبیر آن مختلفید، با هم به جنگ در افتادهاید).
گرمى عاریتى: علم تقلیدى. تعریضى است به کسانى که علمى را فرا گرفتهاند، اما علم در آنان اثرى نکرده است.
دهلیزى: منسوب به دهلیز: جایى میان در و دالان خانه. در این بیت کنایه از بىاساس است.
گرمی او دهلیز است: یعنی از بیرون آمده و ذاتی و اصلی نیست.
( 3705) اگر دل بمن بسپارید و بسخن من گوش کنید این یک درهم شما چندین کار برایتان انجام مىدهد ( 3706) اولا این یک درهم بمنزله چهار درهم مىشود و مراد هر چهار را مىدهد و ثانیاً شما که اکنون چهار دشمن هستید با هم اتحاد کرده یکى مىشوید ( 3707) گفته هر یک از شما باعث فراق و جنگ است ولى گفته من براى شما اتفاق ایجاد مىکند ( 3708) پس شما خاموش باشید من در گفتگو زبان شما خواهم شد ( 3709) سخن شما معنا موافق و طرف قبول همه است ولى اثر صورت آن مایه نزاع و تفرقه است. ( 3710) گرمى عاریتى اثرى ندارد بلکه گرمى خاصیتى لازم است که هنر نمایى کند. ( 3711) اگر سرکه را با آتش گرم کرده بخورى در مزاج سردى مىفزاید. ( 3712) براى اینکه آن گرمى از خارج داخل آن شده و طبع اصلیش سردى و تندى است. ( 313) ولى اگر شیره انگور یخ بسته باشد وقتى بخورى در جگر گرمى افزاید.
«اتحاد و اتفاق» آن پیوند باطنی و معنوی است که مردان راه حق را از خود میرهاند و چون یک وجود واحد در راه حق میاندازد. مولانا میگوید: حتی اگر سخنها به ظاهر در یک راه و روش باشد، باز میتواند مایهْ نزاع و خشم گردد، چگونه؟ چون بعضیها به گرمی از حق سخن میگویند، اما گرمی عاریتی، نه گرمی خاصیتی که در آن صدق و تأثیر است. پس آن که در هر حال سخنش مایه وفاق است و بردارنده نفاق، شیخ است که آن چه گوید از روى تحقیق است نه تقلید.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |